30.5.07

Vosganian a dublat taxa de prima inmatriculare pentru masinile noi, Euro 3

Noua formula de calcul a taxei de prima inmatriculare, transmisa pentru avizare la Bruxelles, prevede cresteri ale valorilor pentru masinile noi si niveluri de pana la trei ori mai mici pentru rable. Pentru masinile noi Euro 3, taxa se dubleaza, depasind 1.000 de euro.

Noua formula de calcul a taxei de prima inmatriculare, transmisa luni de autoritatile romane Comisiei Europene (CE), prevede niveluri de pana la trei ori mai mici pentru unele masini vechi, dar mai mari la cele noi. Potrivit Mediafax, data propusa pentru intrarea in vigoare a modificarilor legislative este 1 ianuarie 2008, urmand ca pana la aceasta data sa ramana in vigoare valorile actuale ale taxei, contestate atat de populatie si importatorii auto, cat si de CE.

CE a solicitat autoritatilor romane, in discutiile purtate saptamana trecuta la Bruxelles, sa modifice taxa auto pentru a ilustra mai bine, printre altele, deprecierea valorii masinilor in timp. In acest sens au fost introduse noi prevederi pentru masinile cu vechimi mai mici de un an, cum ar fi o luna, trei luni sau sase luni, in conditiile in care formula actuala nu prevede astfel de diferentieri.

Vechimea autoturismului se calculeaza, conform noilor prevederi, de la prima inmatriculare.

Taxa, 20 de ani de la prima inmatriculare
Perioada de 20 de ani este considerata durata de viata a autovehiculului, timp in care acesta polueaza si deci taxa este exigibila. De asemenea, au fost introduse noi proceduri, printre care cea privind restituirea taxei de prima inmatriculare catre proprietarii care isi instraineaza masina intr-un alt stat inainte de expirarea termenului de 20 de ani, proportional cu intervalul ramas. O alta procedura se refera la posibilitatea proprietarilor de a contesta valoarea stabilita a taxei auto.

Intrarea in vigoare a noilor prevederi la 1 ianuarie 2008 este motivata de catre autoritatile romane prin necesitatea respectarii principiului din Codul Fiscal potrivit caruia modificarile aduse acestuia trebuie sa intre in vigoare la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care au fost adoptate.

Aberatie: taxa scade cu cat masina e mai veche
In cazul masinilor cu motor euro 4, cu capacitate cilindrica de 1.400 centimetri cubi (cmc) si vechime mai mica sau egala cu o luna, valoarea taxei va creste, in cazul in care CE isi da avizul, de la nivelul actual de 161 euro la aproape 170 euro. Pentru vechimea de 1-2 ani, taxa scade la aproximativ jumatate de la nivelul actual de 284 euro, iar pentru cea de 4-5 ani se diminueaza la circa o treime, de la 299 euro in prezent.

Pentru celelalte categorii de capacitate cilindrica, incadrate in norma euro 4, sunt propuse modificari similare, cu usoare cresteri, in majoritatea cazurilor, pentru masinile noi si scaderi semnificative pentru cele mai vechi. Cele mai mari valori ale taxelor sunt la masinile cu motoare de capacitate cilindrica mare. Pentru un motor de 3.001 cmc, cuantumul taxei va scadea de la 4.276 euro in prezent la circa 1.600 euro.

Cuantum dublu al taxei pentru vehiculele noi
La categoria euro 3 (cea mai achizitionata categorie, n.n.), autoritatile de la Bucuresti propun dublarea taxelor pentru masinile noi. Pentru vechimile pana la un an, taxele cresc de la 536 euro la 1.100-1.200 euro la motoarele de 1.400 cmc si de la 612 euro la circa 1.300 euro pentru cele de 1.600 cmc. La masinile vechi, de 7-8 ani, taxele scad insa cu circa o treime, la circa 660 euro pentru 1.400 cmc si la circa 760 euro pentru 1.600 cmc. Aceste valori contrazic dramatic afirmatiile ministrului economiei, Varujan Vosganian. Acesta declara acum cateva zile urmatoarele: " Pot sa va spun ca pentru o masina euro 3 veche de cinci ani, taxa se va injumatati". Nu numai ca nu se pune problema unei injumatatiri, ci taxa scade cu numai o treime la masini vechi de 7-8 ani! Si la masinile care respecta normele euro 2 vor scadea taxele de prima inmatriculare, cu un ritm mai accentuat la cele de 11-12 ani si in cuantum mai mic la masinile vechi de 7-8 ani. Pentru o masina de 11-12 ani cu motor de 1.400 cmc, taxa scade de la 2.604 euro la circa 1.780 euro, in timp ce pentru vechimea de 7-8 ani, scaderea este de circa 100 euro, la aproximativ 2.500 euro.

28.5.07

Taxa de prima inmatriculare la UE

Guvernul va prezenta astazi institutiilor europene noua grila de calcul al controversatei taxe.

Comisia Europeana ar putea da in judecata Romania daca nu agreeaza noua formula.

Inegalitatea de tratament a masinilor second-hand romanesti si straine, pastrata.
Guvernul va prezenta astazi Comisiei Europene (CE) noua formula a grilei de calcul al taxei auto. Aceasta formula a fost convenita in urma intalnirii de la Bruxelles intre finantistii romani si cei ai CE. Daca forul european va constata ca legislatia romaneasca a taxei auto nu mai incalca normele UE, procedura declansata in urma cu doua luni impotriva Romaniei va inceta. Daca nu, Comisia va trimite Bucurestiului o serie de recomandari clare privind modul in care trebuie sa fie modificata taxa. Mai departe, daca autoritatile romane nu se vor conforma cererilor europene, CE ar putea da in judecata statul roman.

Solutia finala
"Vom prezenta luni Parlamentului si Comisiei Europene grila de calcul al taxei auto. Am convenit cu expertii europeni sa facem publice aceste date. Comisia s-a angajat ca saptamana viitoare sa dea solutia finala, dupa ce vom face publice datele", a declarat ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian. Comisia a recomandat Romaniei sa modifice taxa de inmatriculare a autoturismelor pana la sfarsitul actualei sesiuni parlamentare, care se va incheia in cea de-a doua jumatate a lunii iunie.

Schimbul de scrisori
CE a semnalat, intr-o scrisoare trimisa acum doua luni Ministerului Economiei si Finantelor (MEF), ca taxarea masinilor la mana a doua vandute de cetatenii romani este discriminatoare fata de cele vandute de cetatenii din alte state membre ale UE. Expertii europeni atrageau atentia si asupra faptului ca nivelul taxei depaseste valoarea reziduala sau de piata a masinii, in cazul automobilelor foarte vechi. Scrisoarea de raspuns a Finantelor a continut principiile pe baza carora va fi formulata noua grila de calcul, nu insa si un proiect legislativ concret. Acest aspect a fost confirmat de Maria Assimakopoulou, purtatorul de cuvant al comisarului pentru taxe si uniune vamala. Potrivit noilor principii, taxa pentru masinile vechi se va reduce semnificativ, insa nu va fi introdusa o taxa si pentru masinile second-hand inmatriculate pe teritoriul Romaniei, pentru a se elimina discriminarea sesizata de CE. Reprezentantii MEF au apreciat ca pretul acestor autoturisme include deja plata altor taxe, precum accizele, fapt care va fi invocat si in fata specialistilor europeni.

Vocea poporului
Potrivit unui sondaj recent realizat de Gallup Organization pentru Agentia de Strategii Guvernamentale, taxa de prima inmatriculare auto ar trebui redusa la zero sau la cel mult 100 de euro pentru un autovehicul in valoare de 10.000-40.000 euro, iar poluarea mediului ar trebui contracarata prin cresterea amenzilor si tehnologii moderne, nu prin majorarea taxelor la importul de masini poluante. Sondajul a evidentiat ca taxa de prima inmatriculare auto este cunoscuta de 79% dintre respondenti, dar numai 55% au aflat de modificarile recente operate de Guvern si 27% dintre acestia le considera "foarte proaste" sau "mai degraba proaste".

REEVALUARE
Valori actuale
Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu Euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara Euro si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.

(Romania Libera)

24.5.07

Romanii cred ca taxa de prima inmatriculare nu protejeaza mediul

Potrivit unui sondaj realizat recent, 44% din persoanele chestionate cred ca taxa de prima inmatriculare ar trebui eliminata

Taxa auto ar trebui sa fie eliminata, iar daca nu, ar trebui sa fie de maximum 100 de euro, in cazul unui autoturism in valoare de 10.000-40.000 de euro. Mediul ar trebui, totodata, protejat prin cresterea amenzilor si implementarea unor tehnologii moderne, si nu prin cresterea taxelor la importul de masini poluante. Aceste concluzii au reiesit in urma unui sondaj national, realizat in aceasta luna de catre Gallup Organization Romania, pentru Agentia de Strategii Guvernamentale.

Potrivit sondajului citat, 79% din repondenti cunosc si apreciaza programul de casare a masinilor vechi, in schimbul unei prime de 3.000 de lei pentru achizitionarea unui nou autoturism.

In aceeasi proportie, este cunoscuta si taxa de prima inmatriculare, dar numai 55% din romanii chestionati aflasera si de modificarile recent operate de guvern. Un procent de 27% din repondenti considera insa aceste schimbari foarte proaste sau mai degraba proaste.

Guvernul ar trebui sa ia alte masuri pentru protejarea mediului

Potrivit sondajului realizat recent, 31% din repondenti apreciaza modificarile decise de guvern in cazul taxei auto, iar 18% nu le considera nici bune, nici proaste.

Un procent de 63% din persoanele care au raspuns chestionarului nici nu intentioneaza insa sa cumpere in urmatorul an un autoturism. Astfel, in timp ce 42-44% din repondenti cred ca taxa auto ar trebui eliminata in cazul unei masini de 10.000 - 40.000 de euro, 35-40% din ei cred ca taxa trebuie diminuata la maximum 100 de euro. Romanii considera, totodata, ca guvernul ar trebui sa ia alte masuri pentru protejarea mediului, si nu sa majoreze taxele la importul de masini.

Poluatorii ar trebui amendati mai aspru

In timp ce 31% din repondenti cred ca autoritatile ar trebui sa creasca amenzile pentru poluatori, 27% considera ca firmele care folosesc masini si tehnologii nepoluante ar trebui incurajate. O alta masura identificata de 18% din repondenti se refera la cresterea puterii de control a autoritatilor locale asupra poluatorilor. Cresterea taxelor la importul de masini si tehnologii poluante este considerata o masura de reducere a poluarii de doar 7% din persoanele intervievate.

Taxa de prima inmatriculare a fost introdusa de guvern la inceputul acestui an si se calculeaza in functie de capacitatea motorului, de standardele de emisii si de vechimea autovehiculului.

Comisia Europeana a anuntat ca va initia procedura legala impotriva Roma­niei in cazul taxei pentru prima inmatriculare, considerand ca masura nu respecta normele europene, in pofida discutiilor intensive purtate cu autoritatile romane.

Reprezentantii Ministerului Economiei si Finantelor s-au intalnit, marti, la Bruxelles, cu experti ai CE, pentru a prezenta propunerile Romaniei cu privire la taxa speciala auto. Premierul Calin Popescu Tariceanu a declarat, in mai multe randuri, ca Romania nu va renunta la taxa de prima inmatriculare, care nu ar reprezenta doar o masura pentru protectia mediului, ci si pentru pastrarea a zeci de mii de locuri de munca din industria auto.

Autoritatile vor prezenta saptamana viitoare noile propuneri Comisiei Europene

Autoritatile romane vor transmite lunea viitoare Comisiei Europene si Parlamentului Romaniei o informare privind modificarile legislative legate de taxa de prima inmatriculare, care vor fi facute publice, a declarat, ieri, ministrul Varujan Vosganian. "Am convenit cu reprezentantii Comisiei Europene sa facem publice aceste cifre dupa ce vor fi prezentate in Parlament si la Comisia Europeana", a spus Vosganian. El a apreciat ca ministerul a dat o turnura pozitiva discutiilor privind taxa de prima inmatriculare, in pofida retinerilor unor analisti.

22.5.07

CE: Taxa de prima inmatriculare trebuie modificata pana la sfarsitul lunii iunie

Propunerile autoritatilor romane privind noua taxa de prima inmatriculare a masinilor din import au fost discutate, astazi, la Bruxelles, de reprezentantii Ministerului Economiei si Finantelor si oficialii Comisiei Europene.

Comisia Europeana recomanda Romaniei sa modifice taxa de prima inmatriculare a autoturismelor pana la sfarsitul actualei sesiuni parlamentare, adica pana la sfarsitul lunii iunie

21.5.07

Taxa de prima inmatriculare va fi analizata de expertii Comisiei Europene

Expertii Ministerului Economiei si Finantelor au programat, pentru marti (22 mai), o intilnire la Bruxelles cu specialistii Directiei de Taxe a Comisiei Europene pentru a discuta modificarile propuse pentru taxa de inmatriculare auto.

Intilnirea se incadraeza in termenul de doua luni, care expira pe 23 mai, impus de Comisia Europeana autoritatilor de la Bucuresti pentru a rezolva solicitarile referitoare la taxa de inmatriculare. Expertii ministerului le vor prezenta specialistilor europeni o grila de calcul a taxei de inmatriculare si vor stabili impreuna cu acestia eventualele noi modificari, cu atit mai mult cu cit una dintre cele doua obiectii exprimate de Comisia Europeana nu si-a gasit inca solutia.

In scrisoarea trimisa Ministerului Economiei si Finantelor, in urma cu aproape doua luni, Comisia a considerat ca taxarea masinilor la mina a doua vindute de cetatenii romani este discriminatorie fata de cele vindute de cetatenii din alte state membre UE, precum si ca nivelul taxei depaseste valoarea reziduala, sau de piata, a masinii in cazul celor foarte vechi. In urma cu circa doua saptamini, Finantele au raspuns Comisiei printr-o scrisoare in care au prezentat principiile pe baza carora va fi formulata noua grila de calcul. Aceste principii raspund, insa, doar uneia dintre cele doua solicitari ale Comisiei, respectiv celei privitoare la nivelul taxei pentru masinile vechi. Finantele nu intentioneaza sa introduca taxarea si in cazul vinzarii masinilor la mina a doua inmatriculate in Romania.

Reprezentantii ministerului apreciaza ca pretul acestor autoturisme include deja plata altor taxe, precum accize, fapt care va fi invocat si in fata specialistilor europeni. Procedura de incalcare a tratatului, inceputa in urma cu aproape doua luni impotriva Romaniei, va inceta daca expertii Comisiei vor considera ca noua legislatie romaneasca este aliniata dispozitiilor europene.

In caz contrar, Comisia va trimite Romaniei o argumentatie (reasoned opinion) care reprezinta a doua etapa a procedurii si care contine recomandari clare privind modul in care trebuie sa fie modificata taxa. Daca nici in aceasta situatie autoritatile romane nu se vor conforma, Comisia Europeana ar putea da in judecata statul roman.

18.5.07

Vosganian si Taxa de prima inmatriculare

Taxa de primă înmatriculare va fi modificată semnificativ, mai ales pentru maşinile foarte vechi, dar modul de calcul al noii impuneri rămâne necunoscut. Pare mai degrabă o testare a reacţiei publicului, decât o variantă viabilă şi neconflictuală.

După ce fostul ministru de Finanţe, Sebastian Vlădescu, a pus încă o taxă pe maşina românului, noul şef al Ministerului de Finanţe, Varujan Vosganian, se bate cu Comisia Europeană pentru a o menţine, modificând-o pe ici pe colo, prin părţile esenţiale. Fără a oferi un algoritm clar de calcul şi spunând la fiecare conferinţă de presă numai câte o bucăţică din adevărul absolut, Vosganian pare mai degrabă a testa reacţia publicului decât a oferi o variantă viabilă care să îi liniştească atât pe şoferii români, cât şi pe oficialii de la Bruxelles. Anunţului iniţial de modificare a taxei, de acum câteva săptămâni, i-a urmat, după câteva zile, prezentarea unui grafic greu de desluşit, pentru ca săptămâna trecută să fie făcut public un tabel comparativ al cuantumurilor taxei în actuala formă şi în cea propusă guvernului român şi CE.

Cei care sperau că taxa va fi definitiv abandonată, după reacţiile mai mult sau mai puţin dure ale comisarului european Laszlo Kovacs, trebuie să îşi reconsidere poziţia deoarece nici Ministerul Economiei şi Finanţelor (MEF), nici premierul Tăriceanu nu au în plan un astfel de demers. Guvernul a decis numai să scadă taxa auto de primă înmatriculare, prin reducerea cuantumului în funcţie de gradul de vechime a maşinii, şi extinderea de la şase la peste 15 ani a scalei aferente vârstei maşinii. Astfel, „pentru o maşină dotată cu motor Euro 4 şi cu o vechime de peste patru ani, taxa specială va fi redusă la aproximativ jumătate din valoarea actuală“, a declarat Varujan Vosganian odată cu începerea demersurilor pentru schimbarea taxei conform cerinţelor Comisiei Europene. Noua grilă aplică principiul reducerii taxei proporţional cu vechimea autoturismului, având în vedere că durata de viaţă a maşinii scade şi, în consecinţă, perioada în care va polua este mai scurtă. Un alt criteriu îl reprezintă gradul de poluare, taxa fiind direct proporţională cu nivelul de emisii de gaze. Pentru vehiculele dotate cu motoare Euro 5, nu se aplică nicio taxă, iar de la Euro 4 în jos, taxa creşte progresiv. Din varianta prezentată de ministrul Vosganian şi detaliată în tabelul alăturat, rezultă că un autoturism produs în urmă cu patru ani va fi taxat cu o sumă mai mică decât acelaşi model abia ieşit din fabrică.
Deşi aceste cifre date publicităţii de Ministerul de Finanţe sunt doar o propunere, care poate suferi modificări, este demn de observat faptul că noul mod de calcul pare a fi mai reuşit decât cel anterior. Numai cei care doresc maşini foarte vechi sau vehicule cu motoare foarte puternice sunt taxaţi excesiv.

Noua taxa de prima inmatriculare invrajbeste

În ciuda faptului că modalitatea de calcul rămâne încă o necunoscută, cifrele prezentate de ministrul Finanţelor pentru Euro 4 şi non-euro i-au nemulţumit atât pe comercianţii de maşini de ocazie, cât şi pe producătorul autohton, Automobile Dacia. Liviu Dobrin, preşedintele consiliului de administraţie al târgului bucureştean Autovit, este unul dintre contestatarii fervenţi ai oricărui tip de taxare a comerţului cu maşini: „În opinia mea, în final, taxa va fi eliminată. Mie îmi este teamă de altceva. Ca nu cumva actualul guvern să pună o taxă complet nepopulară şi discriminatorie, considerând că viitorul Executiv se va descurca cu ea, ei nemaiavând multe şanse de a rămâne la conducerea ţării. Pe sistemul «după noi, potopul». Ceea ce fac ei acum este încă o tergiversare, iar în timpul ăsta banii din taxa lui Vlădescu curg lejer la buget“, ne-a declarat Liviu Dobrin. Constantin Stroe, vicepreşedinte al consiliului de administraţie de la Dacia şi director general al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), este chiar mai supărat pe noua turnură luată de taxa specială: „Domnul Vosganian a dorit să stingă conflictul cu Uniunea Europeană, ceea ce este lăudabil, aplicând principiul descreşterii taxei odată cu majorarea vârstei automobilului. Ministrul a vrut să se pună bine şi cu producătorii şi importatorii de maşini Euro 4, păstrând nemajorat cuantumul taxei. Există însă o eroare capitală. Este inadmisibil ca taxa pentru un Euro 4 nou să fie mai mare decât pentru un Euro 4 vechi. Ca unul care am fost consultat de domnul ministru, pot spune că altele au fost datele de plecare pentru modificarea taxei.“ Prin noul sistem, consideră Stroe, va fi descurajat total cumpărătorul de maşini noi. „În opinia mea, cifrele de plecare pentru un Euro 4 second hand sunt prea mici. Ca măsură populistă, sigur că este bine, dar mie mi se pare foarte grav. Trebuia ca taxa pentru un Euro 4 de unu - doi ani să fie mai mare decât cea pentru unul nou şi abia mai apoi să înceapă să scadă“, afirmă Stroe.

Sursa Capital.ro

Noua taxa de prima inmatriculare comparata cu vechea taxa de prima inmatriculare

Tabel comparat cu taxa de prima inmatriculare

Noua taxa de prima inmatriculare comparata

Precizare privind taxa de prima inmatriculare

Comunicat de presa referitor la taxa de prima inmatriculare


In legatura cu articolele aparute astazi in presa cu privire la taxa de prima inmatriculare si la amanarea discutiilor dintre autoritatile romane si Comisia Europeană referitoare la acest subiect, Reprezentanta Comisiei Europene in Romania ar dori sa precizeze urmatoarele:

- Comisia doreste sa spuna ca, pana acum, nu a refuzat niciodată o întalnire pe acest subiect,

- procedura de constatare a incălcarii legislatiei UE se desfasoara între administraţia Statului Membru respectiv si serviciile Comisiei;

- publicul este informat numai cand se obtin rezultate concrete (pozitive sau negative) in urma acestui proces, dar nu si cu privire la toate intalnirile, schimburile de informatii etc.


Conform unui articol publicat intr-un cotidian central, Comisia Europeana a primit informatiile transmise de statul roman referitoare la noua taxa de prima inmatriculare, dar considera ca aceste informatii nu sunt suficiente pentru a lua o pozitie oficiala.

Ministrul Finantelor si al Economiei, Varujan Vosganian, urma sa prezinte expertilor Comisiei Europene, dupa 15 mai, grila de calcul pentru noua taxa de prima inmatriculare.

Vosganian, a anuntat, recent, ca taxa de prima inmatriculare pentru automobilele noi cu motor Euro 5 nu se va mai plati, iar pentru cele cu motor Euro 4, cu o vechime de peste patru ani, taxa de inmatriculare scade la jumatate.

La inceputul lunii mai, autoritatile romane au transmis o scrisoare la Bruxelles in care prezinta principiile pe baza carora se va formula grila de calcul pentru noua tax de prima inmatriculare inmatriculare.

Daca CE nu va fi multumita de modificarile aduse taxei, ar putea sa dea in judecata statul roman.

Reprezentanti ai Comisiei Europene au transmis recent Romaniei o instiintare privind declansarea procedurii de infringement (incalcarea Tratatului Uniunii de catre Romania), dupa ce, la inceputul lui 2007, guvernul Romaniei a fost informat in legatura cu faptul ca taxa de prima inmatriculare incalca prevederile UE. Pana in acest moment, autoritatile romane nu au efectuat nici o modificare a taxei considerata discriminatorie de forul european.

Conform articolelor 226-228 din Tratatul Uniunii Europene, atunci cand Comisia Europeana considera ca un stat membru a incalcat dreptul comunitar, ii trimite o scrisoare formala de notificare, cerandu-i sa furnizeze observatii in termen de doua luni.

Daca respectiva tara nu inceteaza incalcarea dreptului comunitar, iar informatiile transmise nu sunt satisfacatoare pentru Comisie, aceasta emite un aviz motivat, ale carui prevederi trebuie indeplinite de statul membru in termen de doua luni. In caz contrar, Comisia Europeana se adreseaza Curtii Europene de Justitie, a carei decizie este obligatorie.

Daca statul membru nu respecta decizia Curtii Europene de Justitie, Comisia poate, dupa trimiterea unei noi notificari formale si a unui nou aviz motivat, sa aduca respectiva chestiune in fata CEJ pentru a doua oara, cerand impunerea unei sanctiuni financiare (amenzi), conform art 228 din Tratatul Comisiei Europene.

Pana in prezent, Comisia Europeana a mai folosit procedura de infringement referitoare la taxa auto impotriva Poloniei, Greciei, Olandei, Finlandei, Ungariei, Ciprului si Danemarcei. Ungaria a fost condamnata de CEJ si obligata la restituirea sumelor platite ca taxe auto neconforme cu acquis-ul comunitar.

16.5.07

Noua taxa de prima inmatriculare - valori estimative

Varujan Vosganian, Ministrul Economiei si al Finantelor, a prezentat saptamana trecuta valorile orientative ale noii taxe de prima inmatriculare.
Astfel, taxa cea mai mica , se va situa in jurul valorii de 150 de euro, pentru o masina veche de 1-2 ani, in timp ce pentru o masina veche de 20 de ani taxa de prima inmatriculare va fi de aproximativ 1300 de euro.

Potrivit Newsin, taxa aferenta inmatricularii unei masini avand o vechime de 1-2 ani, cu un motor de 1.4 litri va fi de 139 de euro, comparativ cu 284 de euro cat este actuala taxa. Pentru un autoturism similar, insa cu un motor de 1.6 litri taxa va fi redusa de la 324 de euro la 159 de euro.

In cazul masinilor non-euro, taxa pentru o masina de 15 ani cu o capacitate cilindrica de 1600 de centrimetri cubi (cmc), taxa va fi de 2800 euro comparativ cu nivelul precedent de 4500 de euro. O masina similara insa cu o vechime de 20 de ani, va putea fi inmatriculata contra unei taxe de 1280 de euro fata de 4500 de euro.

Insa problemele cu UE nu dispar deoarece caracterul discriminator al taxei intre masinile de pe piata interna si cele din import apare si in noua lege. Ramane de vazut cum va fi adoptata aceasta.

Taxa de prima inmatriculare platibila la un ghiseu unic

Taxa de prima inmatriculare se poate plati si calcula din saptamana aceasta la un ghiseu unic amplasat in fiecare trezorerie din tara.
Daniel Chitoiu, presedintele Fiscului, a declarat ca masura administrativa a fost adoptata pentru ca oamenii care vor sa plateasca taxa de prima inmatriculare sa nu mai fie nevoiti sa astepte la alte cozi pentru plata ei. Primul ghiseu unic a fost deschis chiar de ieri la Trezoreria Hunedoara, si functioneaza in acelasi imobil cu Directia Generala a Finantelor Publice.

15.5.07

Campanie pentru eliminarea taxei de prima inmatriculare

O asociatie nonguvernamentale din Brasov a demarat o campania "Jos taxa de prima inmatriculare".
Reprezentanţii organizatiei au denuntat public caracterul abuziv al introducerii şi al mentinerii taxei de prima inmatriculare şi au spus ca este de natura politica, menita sa slujeasca unor grupuri de interese din jurul marilor dealeri auto.

Campania se va desfasura in urmatoarele doua saptamani si va consta in strangerea de semnaturi si interpelari parlamentare, actionarea deciziei de introducere a taxei de prima inmatriculare in instantele romanesti si la Curtea Europeana de Justitie.

Le doresc mult succes si poate vor avea succes in eliminarea taxei de prima inmatriculare.

Statul ia taxa de prima inmatriculare insa nu are ce face cu ea

Statul le ia romanilor taxa de prima inmatriculare pe principiul: strângem banii şi mai apoi vedem apoi ce facem cu ei. Un principiu care contravine insa Constitutiei Roamniei.
Oficial, reprezentantii Ministerului de Finanţe susţin că banii din taxa de prima inmatriculare se vor duce pe proiecte de mediu. Insa la Ministerul Mediului nu sunt proiecte care să se bazeze pe banii din obtinuti prin aplicarea taxei de prima inmatriculare. Ministrul Mediului şi în acelaşi timp initiatorul legii care a introdus taxa de inmatriculare a declarat insa ca banii stransi din taxa nu ajung la mediu. Reprezentantii de la Ministerul Finantelor ridică si ei din umeri nestiind ce sa faca cu banii deoarece ei doar strang taxa de prima inmatriculare, nu o chletuie.

Banii stransi din taxa de prima inmatriculare ar trebui sa mearga sa finanteze proiectele de la ministerul mediului. Insa, mai exact nimeni nu stie ce se va întampla cu cele 230 de milioane de euro cat se preconizează să se strângă până la sfărşitul anului din taxa de prima inmatriculare. De altfel numai în primul trimestru s-au adunat deja 27 milioane euro. Problema este cu atat mai grava cu cat, chiar articolul 139 din Constituţie precizează ca nu pot fi incasati bani de la populatie fara a avea o destinatie pentru ei.

Dar asa este la romani, mai intai punem masa si mai apoi asteptam sa ni se faca foame, mai intai adunam taxa de prima inmatriculare si dupa aceea vedem pe cine mai captusim cu ea.

14.5.07

Taxa de prima inmatriculare in alte tari

Taxa de prima inmatriculare in alte tari difera mai mult sau mai putin de cea de la noi.

Cuantumul taxei de prima inmatriculare in tarile europene este urmatorul:

Ungaria se inregistreaza, in prezent, cea mai mare valoare a taxei de prima inmatriculare a autoturismelor, acesta incadrandu-se intre 940 si 18.100 euro, in functie de vechimea masinii.

Grecia impune o taxa care variaza intre 35 si 385 la suta din valoarea reziduala, in functie de gradul de poluare al autoturismului.

Polonia se percepe pentru prima inmatriculare a autoturismelor o taxa care reprezinta doi la suta din valoarea reala (nu cea de achizitie) a autovehicului.

Austria are o taxa de prima inmatriculare de 16 la suta din pretul de pe factura al masinii.

Finlanda are o taxa de prima inmatriculare de 28 la suta din pretul masinii.

Germania se percepe o taxa de prima inmatriculare fixa de 25.6 euro.

Spania se percepe o taxa fixa de 66,6 euro.

Franta aplica o taxa cuprinsa intre 20 si 36 euro pe un cal putere la care se adauga taxa pentru poluare bazata pe emisia de dioxid de carbon.

Danemarca aplica o taxa de inmatriculare de 105 la suta din valoarea reziduala.

Belgia se percepe o taxa de prima inmatriculare care variaza intre 61 si 5.000 euro.

Italia are o taxa de inmatriculare de 3,5 centi/KW (pentru o masina de 125 cai putere, respectiv 92 KW, taxa este de 322 euro).

Noua taxa de prima inmatriculare

Guvernul Romaniei a initiat pe data de 25 Aprilie, un proiect prin care doreste sa schimbe taxa de prima inmatriculare auto. In esenta, s-a stabilit ca noua taxa de prima inmatriculare sa se calculeze in functie de gradul de poluare a mediului si nu in functie de vechimea automobilului. De exemplu, cei care au masini cu euro 5 si hibride nu vor plati taxa de prima inmatriculare.

Potrivit lui Varujan Vosganian, Ministrului Economiei si Finantelor, prin aceasta noua modalitate de calculare, taxa noua va fi cu mult mai mica. Din nefericire, cei care au platit deja taxa de prima inmatriculare raman cu banii dati, doar daca nu obliga Comisia Europeana statul roman sa dea banii inapoi.

Varujan Vosganian a spus ca atata vreme cat aceasta masura nu a fost contestata de nici o instanta judecatoreasca, ea ramane in vigoare.

In cursul lunii mai, acest proiect referitor la noua taxa de prima inmatriculare ar putea face parte din legislatia romaneasca, considera Vosganian.

Varsta masinii

Varujan Vosganian a declarat ca modificarile ce vor fi aduse taxei de prima inmatriculare auto au in vedere indicatiile date de Comisia Europeana. Astfel, una din modificarile preconizate este largirea scalei aferentei varstei autovehiculului. Comisia Europeana (CE) a criticat Statul Roman pentru ca scala aferenta varstei masinii se oprea la 6 ani.

S-a considerat ca aceasta scala este prea restransa, astfel incat aceasta va fi extinsa pana la 15 ani. Cu alte cuvinte, autoritatile romane calculau gradul de poluare a unei masini doar pentru o varsta de 6 ani. Acum varsta masinii a fost extinsa pana la 15 ani.

Noua taxa de prima inmatriculare trebuie sa reflecte deprecierea masinii.

In plus, prin acest proiect de lege se are in vedere reasezarea coeficientului de reducere a taxei. “Se doreste ca valoarea taxei de inmatriculare sa scada pe masura ce varsta masinii creste. Astfel, se tine cont de criticile CE ca nivelul taxei de prima inmatriculare pentru masinile second-hand este extrem de ridicat in raport cu valoarea reziduala a masinii.

Mai mult, coeficientul de reducere a taxei trebuie sa reflecte cat mai apropiat de realitate deprecierea autovehiculului second-hand”, a mai declarat Varujan Vosganian.

Tratamentul discriminatoriu al taxei

Vosganian s-a referit si la tratamentul discriminatoriu al taxei, una dintre cele mai dure critici venite din partea Comisiei Europene. In acest sens, Ministrul a zis ca nu se ia nici o masura noua, ci ca se da o noua “interpretare situatiei actuale”. Cu alte cuvinte, Guvernul Romaniei raspunde la acest lucru cu un nou argument, nu cu o masura diferita, ceea ce ar fi fost mai indicat.

Astfel, Varujan Vosganian spune ca nu este vorba de “discriminare”, iar argumentul sau este urmatorul: “Noi spunem ca nu este vorba de discriminare, deoarece toate autovehiculele suporta o taxa de prima inmatriculare. Fie ca se face la poarta fabricii, pentru masinile romanesti noi, fie la granita, pentru masinile venite din strainatate, aceasta interpretare este acoperitoare si elimina aceasta idee de discriminare”.

Nu se restituie taxa pentru cei care au platit-o cand intra in vigoare noua taxa de prima inmatriculare.

Referindu-se la cei care au platit deja taxa de prima inmatriculare, Varujan Vosganian a spus ca atata timp cat aceasta masura nu a fost contestata de vreo instanta judecatoreasca, ea ramane in vigoare pentru momentul in care a fost data. Pe scurt, cei care au platit taxa vor ramane cu banii luati, atata timp cat taxa nu a fost contestata de nici o instanta.

Revanzarea masinii in alt stat membru

O alta observatie a Comisiei Europene care ar fi rezolvata de noul proiect de taxa: inexistenta unei proceduri de restituire a taxei de prima inmatriculare in cazul revanzarii masinii intr-un alt stat membru sau in cazul exportului. Iar rezolvarea va decurge in modul urmator.

Cand o masina este importata si are o vechime de 5 (spre exemplu) ani si se socoteste ca durata ei de viata este de 15 ani, atunci noua taxa va avea o perspectiva de poluare de 10 ani. Dar daca proprietarul o vinde peste 5 ani, atunci i se restituie diferenta de taxa pentru perioada de viata ramasa.

In cazul contestarii taxei

O alta observatie a Comisiei Europene: inexistenta unei modalitati de contestare atunci cand clientul nu este multumit de nivelul taxei. Rezolvarea Guvernului: a decis sa introduca aceasta procedura, s-a decis ca Registrul Auto Roman sa se implice in acest domeniu.

Grila specifica capacitatii cilindrice

VArujan Vosganian a oferit si cateva exemple de diminuare la noua taxa. Astfel, pentru masinile euro 5 se va include expres in lege faptul ca ele au o taxa specifica de 0. De la euro 4 la noneuro, exista o grila specifica fiecarei clase de cilindri si fiecarei vechimi. Iar exemplul oferit de Varujan Vosganian este "edificator".

“De pilda, pentru masinile care sunt euro 4, cu o vechime de peste 4 ani, taxa ajunge sa se injumatateasca”, a afirmat ministrul Economiei si Finantelor.

Calculator taxa de prima inmatriculare

13.5.07

Taxa de prima inmatriculare in Codul Fiscal

In Codul Fiscal, Taxa de prima inmatriculare poarta numele de Taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule.

Conform capitolului II din legea 343/2006 - Art.214 se introduce o taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule .

Valoarea in lei a taxei de prima inmatriculare, se determina prin transformarea sumei exprimate in euro la cursul de schimb valutar comunicat de BNR pentru prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent (conform art.218).

Cursul de schimb la care se calculeaza Taxa de prima inmatriculare este: 3.5334 lei= 1 Euro;

Compatibilitate: IE3+; NS3+Ordinul nr.8/04.01.2007 privind prospectul de emisiune a certificatelor de trezorerie cu discont, aferente lunii ianuarie 2007.

Extras din Codul Fiscal; articolele referitoare la taxa de prima inmatriculare:

"Taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule
Nivelul taxei speciale
Art. 2141 - (1) Intra sub incidenta taxei speciale autoturismele si autovehiculele, inclusiv comerciale, cu exceptia celor special echipate pentru persoanele cu handicap.
(2) Nivelul taxei speciale este prevazut in anexa nr. 4 care face parte integranta din prezentul titlu.
(3) Sumele datorate bugetului de stat drept taxe speciale se calculeaza in lei, dupa cum urmeaza:
Taxa specialã = A x B x C x (100–D)/100
unde:
A = capacitatea cilindrica;
B = taxa prevazuta in coloana 3 din anexa nr. 4;
C = coeficientul de corelare a taxei prevazut in coloana 2 de la anexa nr. 5;
D = coeficientul de reducere a taxei in functie de deprecierea autoturismului/autovehiculului, prevazut in coloana 3 de la anexa nr. 5.
(4) Nivelul coeficientilor de corelare si de reducere a taxei speciale este prevazut in anexa nr. 5 care face parte integranta din prezentul titlu.
(5) Vechimea autoturismului/autovehiculului rulat se calculeaza in functie de data fabricarii acestuia.
Exigibilitatea si plata taxei speciale la bugetul de stat
Art. 2142. - Taxele speciale se platesc cu ocazia primei inmatriculari in Romania.
Scutiri
Art. 2143. - Sunt scutite de plata taxelor speciale autoturismele, atunci cand sunt:
a) incadrate in categoria vehiculelor istorice, definite conform prevederilor legale in vigoare;
b) provenite din donatii sau finantate direct din imprumuturi nerambursabile, precum si din programe de cooperare stiintifica si tehnica, acordate institutiilor de invatamant, sanatate si cultura, ministerelor, altor organe ale administratiei publice, structurilor patronale si sindicale reprezentative la nivel national, asociatiilor si fundatiilor de utilitate publica, de catre guverne straine, organisme internationale si organizatii nonprofit si de caritate.
Art 218. - Valoarea in lei a taxei speciale pentru autoturisme/autovehicule, se determina prin transformarea sumei exprimate in euro la cursul de schimb valutar comunicat de BNR pentru prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent."

Calculator Taxa de Prima Inmatriculare

Aici gasesti un calculator pentru Taxa de prima inmatriculare, vezi in subsolul paginii.
Acest calculator calculeaza taxa si pentru autovehiculele comerciale cu masa maxima autorizata de pana la 3,5 tone si peste 3,5 tone.
Calculatorul este updatat la zi si calculeaza taxa de inmatriculare in vigoare.

Taxa de prima inmatriculare

Aici veti gasi totul despre Taxa de prima inmatriculare romaneasca, articole din presa, polemici, cum se calculeaza, daca se mai modifica vreodata si de ce tin politicienii atat de mult la taxa de prima inmatriculare...
Ultimile noutati referitoare la taxa de prima inmatriculare.